Cognitive subtypes of dyslexia are characterized by distinct patterns of grey matter volume
PBN-AR
Instytucja
Wydział Psychologii w Warszawie (SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny z siedzibą w Warszawie)
Źródłowe zdarzenia ewaluacyjne
Informacje podstawowe
Główny język publikacji
en
Czasopismo
Brain Structure & Function
ISSN
1863-2653
EISSN
Wydawca
DOI
URL
Rok publikacji
2014
Numer zeszytu
5
Strony od-do
1697-1707
Numer tomu
219
Identyfikator DOI
Liczba arkuszy
0.5
Słowa kluczowe
en
VBM
Dyslexia
Cognitive deficits
Heterogeneity
Streszczenia
Język
en
Treść
The variety of different causal theories together with inconsistencies about the anatomical brain markers emphasize the heterogeneity of developmental dyslexia. Attempts were made to test on a behavioral level the existence of subtypes of dyslexia showing distinguishable cognitive deficits. Importantly, no research was directly devoted to the investigation of structural brain correlates of these subtypes. Here, for the first time, we applied voxelbased morphometry (VBM) to study grey matter volume (GMV) differences in a relatively large sample (n = 46) of dyslexic children split into three subtypes based on the cognitive deficits: phonological, rapid naming, magnocellular/ dorsal, and auditory attention shifting. VBM revealed GMV clusters specific for each studied group including areas of left inferior frontal gyrus, cerebellum, right putamen, and bilateral parietal cortex. In addition, using discriminant analysis on these clusters 79 % of cross-validated cases were correctly re-classified into four groups (controls vs. three subtypes). Current results indicate that dyslexia may result from distinct cognitive impairments characterized by distinguishable anatomical markers.
Inne
System-identifier
IMPORT-ARTICLE-00017216
CrossrefMetadata from Crossref logo
Cytowania
Liczba prac cytujących tę pracę
Brak danych
Referencje
Liczba prac cytowanych przez tę pracę
Brak danych