Heritability, family, school and academic achievement in adolescence
PBN-AR
Instytucja
Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk
Informacje podstawowe
Główny język publikacji
angielski
Czasopismo
Social Science Research
ISSN
0049-089X
EISSN
Wydawca
Elsevier
DOI
Rok publikacji
2015
Numer zeszytu
Strony od-do
73-88
Numer tomu
53
Liczba arkuszy
1,2
Autorzy
(liczba autorów: 3)
Pozostali autorzy
+ 1
Autorzy przekładu
(liczba autorów przekładu: 0)
Słowa kluczowe
angielski
Twin studies
Genetically informed designs
Administrative exam data
Latent-class modeling
Heritability in education
Streszczenia
Język
angielski
Treść
We demonstrate how genetically informed designs can be applied to administrative exam data to study academic achievement. ACE mixture latent class models have been used with Year 6 and 9 exam data for seven cohorts of Polish students which include 24,285 pairs of twins. Depending on a learning domain and classroom environment history, from 58% to 88% of variance in exam results is attributable to heritability, up to 34% to shared environment and from 8% to 15% depends on unique events in students’ lives. Moreover, between 54% and 66% of variance in students’ learning gains made between Years 6 and 9 is explained by heritability. The unique environment accounts for between 34% and 46% of that variance. However, we find no classroom effects on student progress made between Years 6 and 9. We situate this finding against the view that classroom peer groups and teachers matter for adolescent learning.
Inne
System-identifier
PX-56983a5c810641ecf9171eff
CrossrefMetadata from Crossref logo
Cytowania
Liczba prac cytujących tę pracę
Brak danych
Referencje
Liczba prac cytowanych przez tę pracę
Brak danych