Modele psychometryczne w pomiarze diagnostycznym
PBN-AR
Instytucja
Instytut Badań Edukacyjnych
Informacje podstawowe
Główny język publikacji
PL
Czasopismo
Edukacja
ISSN
0239-6858
EISSN
Wydawca
Instytut Badań Edukacyjnych
DOI
Rok publikacji
2013
Numer zeszytu
4
Strony od-do
20-41
Numer tomu
124
Identyfikator DOI
Liczba arkuszy
1,1
Autorzy
(liczba autorów: 1)
Słowa kluczowe
PL
pomiar edukacyjny
egzaminy
IRT
matematyka
model DINA
modele cech ukrytych
modele diagnostyczne
pomiar diagnostyczny
Open access
Tryb otwartego dostępu
Otwarte czasopismo
Wersja tekstu w otwartym dostępie
Wersja opublikowana
Licencja otwartego dostępu
Czas opublikowania w otwartym dostępie
Streszczenia
Język
PL
Treść
W artykule przedstawione zostały podstawowe kategorie modeli psychometrycznych, które mogą zostać zastosowane w diagnostycznym pomiarze edukacyjnym. Szczególną uwagę poświęcono nowej dla polskiego pomiaru edukacyjnego kategorii modeli określanej mianem „statystycznych modeli diagnostycznych” lub „kognitywnych modeli diagnostycznych”. W artykule szczegółowo opisany został jeden z modeli diagnostycznych: DINA, a następnie pokazano jego zastosowanie na polskich danych uzyskanych na egzaminie gimnazjalnym w części matematyczno-przyrodniczej. Artykuł pokazuje korzyści płynące z nowego podejścia, jak również problemy związane z jego implementacją dla diagnozy edukacyjnej.
Inne
System-identifier
1429