IRT i pomiar edukacyjny
PBN-AR
Instytucja
Instytut Badań Edukacyjnych
Informacje podstawowe
Główny język publikacji
PL
Czasopismo
Edukacja
ISSN
0239-6858
EISSN
Wydawca
Instytut Badań Edukacyjnych
DOI
Rok publikacji
2013
Numer zeszytu
4
Strony od-do
42-66
Numer tomu
124
Identyfikator DOI
Liczba arkuszy
1,3
Autorzy
(liczba autorów: 2)
Słowa kluczowe
PL
IRT
skalowanie
złożone schematy badawcze
zrównywanie
testowanie adaptatywne
mapowanie zadań
Open access
Tryb otwartego dostępu
Otwarte czasopismo
Wersja tekstu w otwartym dostępie
Wersja opublikowana
Licencja otwartego dostępu
Czas opublikowania w otwartym dostępie
Streszczenia
Język
PL
Treść
Pod nazwą item response theory kryje się rodzina narzędzi statystycznych wykorzystywanych do modelowania odpowiedzi na rozwiązywane zadania oraz umiejętności uczniów. Modele IRT czynią to poprzez wprowadzenie parametryzacji, która określa: właściwości zadań oraz rozkład poziomu umiejętności uczniów. W artykule przedstawiony zostanie ogólny opis jednowymiarowego modelu IRT, przybliżone zostaną najczęściej stosowane modele dla zadań ocenianych dwupunktowo (2PLM, 3PLM, 1PLM) oraz wielopunktowo (GPCM), a także zarysowana zostanie problematyka estymacji poziomu umiejętności. Artykuł ma za zadanie wprowadzić czytelnika w techniczne szczegóły związane z modelowaniem IRT oraz przedstawić wybrane zastosowania praktyczne w pomiarze edukacyjnym. Wśród zastosowań praktycznych omówiono wykorzystanie IRT w analizie skomplikowanych schematów badawczych, zrównywaniu/łączeniu wyników testowych, adaptatywnym testowaniu oraz przy tworzeniu map zadań.
Inne
System-identifier
1428