Używanie świateł podczas jazdy samochodem w dzień - szacunek efektywności procesu w kontekście jego sprawności energetycznej i związanych z nim kosztów
PBN-AR
Instytucja
Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej (Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie)
Informacje podstawowe
Główny język publikacji
PL
Czasopismo
Elektronika : Konstrukcje, Technologie, Zastosowania
ISSN
0033-2089
EISSN
2449-9528
Wydawca
Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych Sigma Not Sp. z o.o.
DOI
Rok publikacji
2015
Numer zeszytu
10
Strony od-do
61--64
Numer tomu
56
Link do pełnego tekstu
Identyfikator DOI
Liczba arkuszy
0.28
Autorzy
(liczba autorów: 2)
Słowa kluczowe
EN
construction of roads
calorific value of fuels
car motor efficiency
dipped-beam headlamps
daytime running lamps (DRL)
PL
wartość opałowa paliwa
sprawność silnika samochodowego
światła mijania
światła do jazdy dziennej
budowa dróg
Streszczenia
Język
EN
Treść
This paper presents an attempt of assessment of the effectiveness connected with the obligation of using car lights while driving during the day in the Republic of Poland in terms of energy efficiency of this process. Basing on statistical data concerning car accidents in the Republic of Poland and the prices of construction of new road stretches and modernization of the existing road infrastructure, these data have been confronted with the connected costs borne by car-drivers, and environmental costs. The article is intended to be a contribution to the discussion on the priorities and directions of activities aimed at raising the level of safety on public roads.
Język
PL
Treść
W artykule podjęto próbę oszacowania efektywności związanej z obowiązkiem jazdy samochodem w dzień z włączonymi światłami na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w kontekście sprawności energetycznej tego procesu. Bazując na danych statystycznych dotyczących wypadków drogowych na terytorium RP oraz cenach budowy nowych odcinków dróg i modernizacji istniejącej infrastruktury drogowej, skonfrontowano te dane ze związanymi z tym kosztami ponoszonymi przez kierowców i kosztami środowiskowymi. Artykuł ma być głosem w dyskusji na temat priorytetów i kierunków działań zmierzających do podniesienia poziomu bezpieczeństwa panującego na drogach.
Cechy publikacji
original article
peer-reviewed
Inne
System-identifier
idp:094348
CrossrefMetadata from Crossref logo
Cytowania
Liczba prac cytujących tę pracę
Brak danych
Referencje
Liczba prac cytowanych przez tę pracę
Brak danych