Modele cech ukrytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Teoria i zastosowania.
PBN-AR
Instytucja
Instytut Badań Edukacyjnych
Informacje podstawowe
Rok publikacji
2015
Główny język publikacji
PL
Książka z rozdziałami
Przekład językowy
Ocena KEN
Edycja naukowa
Strony
494
Numer tomu
Seria wydawnicza
Numer w serii wydawniczej
Numer wydania
1
Wydawca
Instytut Badań Edukacyjnych
Miejsce wydania
Warszawa
ISBN
978-83-65115-23-2
ISMN
ISSN
Mapa
Identyfikator DOI
Liczba arkuszy
31
Autorstwo oznaczone
Redaktorzy
(liczba redaktorów: 1)
Streszczenia
Język
PL
Treść
W socjologii, psychologii czy badaniach edukacyjnych zmierzamy do tego, aby dowiedzieć się czegoś, co nie jest bezpośrednio obserwowalne, badamy postawy, właściwości psychiczne i umiejętności. O ile eksploracyjna analiza czynnikowa jest narzędziem powszechnie stosowanym, o tyle konfirmacyjna analiza czynnikowa, modelowanie IRT czy modele klas ukrytych w polskich badaniach spotykane są sporadycznie, a pomiarowe modele mieszanek, modele wyjaśniające czy modele diagnostyczne – prawie wcale. Niewiele jest książek lub podręczników mogących przedstawić polskiemu czytelnikowi, badaczowi czy studentowi możliwości, jakie dają nowoczesne analizy zmiennych ukrytych. Co prawda w ostatnich latach powstało kilka prac podejmujących próbę wprowadzenia elementów modelowania cech ukrytych do polskiego obiegu (Banaszak, 2009; Brzeziński, 2004; Jakubowski i Pokropek, 2009; Konarski 2009), lecz mimo to podjęte próby modelowania i pomiaru cech ukrytych, były niepełne. Dlatego zdecydowaliśmy się napisać podręcznik, w którym zebraliśmy i w przystępny sposób przedstawiliśmy polskiemu Czytelnikowi najnowszy dorobek modelowania cech ukrytych. Liczymy, że nasza publikacja przyda się studentom, chcącym nauczyć się nowych umiejętności, nieomawianych w podstawowych podręcznikach statystyki, pomiaru psychologicznego i edukacyjnego, ale i wykładowcom, którzy chcieliby się nauczyć modelowania oraz badaczom, pragnącym uzupełnić stan swojej wiedzy.
Inne
System-identifier
1945