Między Secesją a Hagenbundem – artyści polscy w Wiedniu 1898–1914
PBN-AR
Instytucja
Wydział Nauk Humanistycznych (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie)
Książka
Tytuł książki
Fin de siécle odnaleziony : mozaika przełomu wieków = Fin de siécle rediscovered : a mosaic of the turn of the century
Data publikacji
2015
ISBN
Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu
Publikacja
Główny język publikacji
PL
Tytuł rozdziału
Między Secesją a Hagenbundem – artyści polscy w Wiedniu 1898–1914
Rok publikacji
2015
Strony (od-do)
191-198
Numer rozdziału
Link do pełnego tekstu
Identyfikator DOI
Liczba arkuszy
0,9825
Hasło encyklopedyczne
Autorzy
(liczba autorów: 1)
Słowa kluczowe
EN
Wiener Secession
Hagenund Poles in Vienna
aertstów Polish Society "Art"
Chelmonski
Malczewski
Mehoffer
Uziębło
Group Five
PL
Wiener Secession
Hagenund
Polacy w Wiedniu
Towarzystwo aertstów Polskich "Sztuka"
Chełmoński
Malczewski
Mehoffer
Uziebło
Grupa Pięciu
Streszczenia
Język
PL
Treść
Streszczenie: Relacja pomiędzy polską sztuką i polskimi artystami a środowiskiem wiedeński w latach 1890-1914 była podejmowana w literaturze przedmiotu wielokrotnie, ale raczej pobieżnie. Artykuł podejmuje praktyczną stronę współpracy - czyli obecność polskich artystów na wystawach wiedeńskich. Dotyczy to zarówno ekspozycji grup artystycznych jak i indywidualnych, o które zabiegali konkretni artyści. Szczególnie ważna jest obecność polskich artystów w Hagenbund. To tu była największa polska wystawa za granicą przed 1914 r. i tu wystawiali wiele w latach 1920-1938.
Język
EN
Treść
Relations between the Polish culture of the late nineteenth century and Vienna in various fields of art history are raised many times – as obvious. In vainly, however, the literature search for information relating to a broader perspective than biographical mention of signing up for one of the Viennese art schools or the participation of the artist in the exhibition. The research that I conducted so far, allow for a more accurate sketch map of the activity of Polish artists (individual and group) in a dynamically changing art scene around 1900. Krakow sharp disputes concerning the TPSP, TAP Art, Group Five and other strategies associated with the presentation of the works of Polish artists in the Künstlerhaus, Secession, Hagenbund and elsewhere in Vienna. The basis of considerations, among others, are previously unknown letters from the archives of the Vienna Secession, the exhibition catalogs and reviews in the Viennese press.
Cechy publikacji
chapter-in-a-book
peer-reviewed
Inne
System-identifier
90161