A Hearing Screening Program for Children in Primary Schools in Tajikistan: A Telemedicine Model
PBN-AR
Instytucja
Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu
Informacje podstawowe
Główny język publikacji
angielski
Czasopismo
Medical Science Monitor
ISSN
1234-1010
EISSN
1643-3750
Wydawca
International Scientific Information, Inc.
DOI
Rok publikacji
2016
Numer zeszytu
22
Strony od-do
2424-2430
Numer tomu
Identyfikator DOI
Liczba arkuszy
Autorzy
Pozostali autorzy
+ 4
Słowa kluczowe
EN
Audiometry
Pure-Tone
Hearing Loss
Sensorineural
Neonatal Screening
Open access
Tryb otwartego dostępu
Otwarte czasopismo
Wersja tekstu w otwartym dostępie
Wersja opublikowana
Licencja otwartego dostępu
Creative Commons — Uznanie autorstwa-Niekomercyjne-Bez utworów zależnych
Czas opublikowania w otwartym dostępie
Razem z publikacją
Data udostępnienia w sposób otwarty
Streszczenia
Język
EN
Treść
Background: According to the guidelines of the European Scientific Consensus on Hearing (European Federation of Audiology Societies ‘EFAS’ Congress, June 2011, Warsaw, Poland), the detection and treatment of communication disorders in early school-age children is of the highest importance. This objective was adopted by the Polish president of the EFAS Council from the second half of 2011; as a result, pilot programs on children’s hearing screening were initiated in various European countries. This paper reports data from a pilot program in Dushanbe, Tajikistan. Material/Methods: We randomly selected 143 children from 2 primary schools. Each child was assessed by pure tone audiometry and 2 questionnaires (dedicated to parents and children). The study allowed the validation of: (i) hearing screening procedures in young children, and (ii) data collection via a telemedicine model. Results: Hearing impairments were identified in 34 cases (23.7%) with a 50% ratio between unilateral and bilateral losses. We found a higher incidence of hearing impairment in children than that reported in previous Polish studies. Conclusions: The data from the present study suggest that it is possible to use a telemedicine model to assess the hearing status of children and to provide a long-distance expert assistance. The latter is very important for rural areas without specialized medical services.
Inne
System-identifier
PX-57bafd08c2dcd71a5c33ba97
CrossrefMetadata from Crossref logo
Cytowania
Liczba prac cytujących tę pracę
Brak danych
Referencje
Liczba prac cytowanych przez tę pracę
Brak danych