Pracownia/Warsztat. Sztuka Performance. Perspektywiczne i syntetyczne strategie edukacyjne.
PBN-AR
Instytucja
Wydział Rzeźby (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu)
Informacje podstawowe
Rok publikacji
2016
Główny język publikacji
pl
Książka z rozdziałami
Przekład językowy
Ocena KEN
Edycja naukowa
Strony
77
Numer tomu
Seria wydawnicza
Numer w serii wydawniczej
Numer wydania
Wydawca
Wydział Rzeźby i Działań Przestrzennych. Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu.
Miejsce wydania
ISBN
978-83-65578-23-5
ISMN
ISSN
Mapa
Link do pełnego tekstu
Identyfikator DOI
Liczba arkuszy
10
Autorstwo oznaczone
Autorzy
(liczba autorów: 1)
Nagrody
Praca wybitna
Powód
Z recenzji wydawniczej możemy wyczytać: "Książka prof. Bałdygi należy do niewielkiej liczby pionierskich wydawnictw, (...) które tworzą podwaliny pod fundament nowej dla artystycznej części akademickiego organizmu dziedziny, uzupełniając skromną, możliwą do policzenia na palcach jednej ręki, liczbę pozycji wydanych od końca lat siedemdziesiątych. (...) Pracownia/Warsztat. Sztuka performance. Perspektywiczne i syntetyczne strategie edukacyjne" autorstwa Janusza Bałdygi jest pozycją cenną, która powinna trafić do wszystkich jednostek akademickich, rozwijających dydaktykę w zakresie sztuki akcyjnej i efemerycznej lub zajmujących się badaniem zjawisk sztuki aktualnej. Można ją również polecić miłośnikom i amatorom sztuki współczesnej" Artur Tajber. Publikacja stanowi zbiór materiałów źródłowych, odnoszących się do pojęcia i praktyk sztuki performance związanych z metodyką prowadzonej przez prof. Janusza Bałdygę pracowni. Autor nie zmierza do naukowej systematyzacji materiałów a stara się pokazać bogactwo i złożoność problematyki sztuki akcji w kontekście procesów poznawczych, a przede wszystkim edukacyjnych, prowadzonych w Pracowni Sztuki Performance. Zawartość książki uporządkowana jest na dwóch poziomach - pracowni proponującej długą perspektywę edukacyjną i warsztatu jako ograniczonego czasem syntetycznego procesu (kilka dni, nawet godzin). Wyjątkowość publikacji podkreśla także fakt, iż autor jest jednym z najwybitniejszych polskich artystów tworzących performance, autorem wielu innych publikacji, dotyczących sztuki akcji i działań performatywnych. Jest uczestnikiem wielu manifestacji sztuki w Polsce i za granicą min. „Proces i konstrukcja” w Monachium w 1885 roku, „Wokół rzeźby lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych” w CRP w Orońsku w 1995 roku, „Dialog II ea” w Edynburgu w 2002, „RIAP” w Quebec City w 2004 roku, „El arte es accion”, Centro de Arte Reina Sofia w Madrycie, „Scope” Miami w 2011, „Silesia Art Biennale” w Wałbrzychu 2012, „The 19th Nippon International Performance Art Festiwal NIPAF'13” w Tokio, Osace i Nagano, „Undisclosed territory#7” w Solo w Indonezji 2013, „Festiwal Sztuki w Przestrzeni Publicznej OPEN CITY” w Lublinie w 2014 roku, „Heritage 3” w Kunstmuseum Thun w Szwajcarii w 2015 roku, „Hong Kong International Performance Art Festival” w Green Wave Art, „Guyu Action” w Shenzen w Chinach w 2016 czy „Venice International Performance Art Week” w Wenecji w tym samym roku. Jest autorem wielu wystaw indywidualnych min. W Centrum E-Werk we Freiburgu w 1997 roku, w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie w 2008 roku czy we wrocławskiej Entropii w 2016 roku. W 2011 roku otrzymał Dyplom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za działalność upowszechnieniową oraz autorski program warsztatowy „Ze sztuką wobec sztuki” realizowany w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku na przestrzeni lat 1996 – 2009. W roku 2011 otrzymał odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Inne
System-identifier
ICIL2965743