Język
angielski
Treść
Introduction. Swallowing disorders are a relevant but often unrecognized and underestimated
problem in children. Sometimes they lead to aspiration pneumonia.
Aim. The aim of this study was to show the usefulness of the videofluoroscopic swallowing
studies’ (VFSS) findings in children with various diseases and symptoms of swallowing
disorders based on experiences of the Department of Gastroenterology, Hepatology
and Nutrition Disorders in Poland.
Material and methods. A total of 36 children were enrolled in this retrospective study.
All patients presented swallowing disorders, therefore they were referred to VFSS. Indications
for VFSS were defined by a physician and speech-language pathologist. The outcomes
were reviewed by a radiologist and speech-language pathologist. Type of feeding,
compensation or rehabilitation was recommended by speech-language pathologist. The
swallowing problems, VFSS findings and recommendation after examination were analyzed.
Results. The reason for VFSS referral was “the safety of swallowing” (17 children)
or the assessment the function of swallowing (15 children). For the rest of patients the
reason for VFSS was the simultaneous evaluation of the safety and function of swallowing
(4 children). 22 children (61%) presented with respiratory symptoms as a cause of
swallowing disorders and the necessity for VFSS. Silent aspiration was observed in 15 of
patients, aspiration with cough in 2, pharyngeal residue in 6, residue with penetration
in 6 of all patients. The VFSS outcomes indicated the necessity to modify oral feeding
in 19 children (53%). In 12 patients (33%) oral feeding was discontinued. Rehabilitation
without oral feeding was ordered in 13 patient (36%), general swallowing rehabilitation
with the oral use of foods in 11 children (30%). Compensation using different food consistency
was used in 9 patient (25%), compensation by proper positioning and modified
feeding technique was adopted in 16 children (44%). Feeding disorders therapy was
ordered in 8 children (22%).
Conclusions. This method is helpful for defining and diagnosis the problem with swallowing.
VFSS allows to choose a proper therapy and to determine the way of feeding accordingly
to different pathophysiologic mechanisms of swallowing disorders in children.
Język
polski
Treść
Wstęp. Zaburzenia połykania są istotnym, ale często niedocenianym i nierozpoznanym
problemem u dzieci. Czasem prowadzą do zachłystowego zapalenia płuc.
Cel pracy. Celem pracy jest przedstawienie metod terapeutycznych i efektów wideofluoroskopowej
oceny aktu połykania (VFSS) u dzieci z różnymi chorobami i objawami zaburzeń
połykania leczonych w Klinice Gastroenterologii, Hepatologii i Zaburzeń Odżywiania
w Polsce.
Materiał i metody. Do badania retrospektywnego zakwalifikowano 36 dzieci. Wszyscy
pacjenci prezentowali zaburzenia połykania, w związku z czym zostali skierowani na
badanie VFSS. Wskazania do VFSS zostały określone przez lekarza i logopedę. Wyniki
zostały zweryfikowane przez radiologa i logopedę. Sposoby karmienia, kompensacji lub
rehabilitacji zostały zalecone przez logopedę. Przeanalizowano problemy z połykaniem,
wyniki VFSS oraz zalecenia po badaniu.
Wyniki. Powodem wykonania VFSS było określenie „bezpieczeństwa połykania”
(17 dzieci) lub ocena funkcjonalności połykania (15 dzieci). U pozostałych pacjentów
powodem VFSS była jednoczesna ocena bezpieczeństwa i funkcjonalności połykania
(4 dzieci). U 22 dzieci (61%) wystąpiły objawy z układu oddechowego wskazujące na konieczność
wykonania VFSS. Ciche aspiracje zostały zauważone u 15 pacjentów, aspiracje
z kaszlem u 2, zalegania w gardle u 6, zalegania wraz z penetracją u 6 spośród wszystkich
pacjentów. Wyniki VFSS wskazały na konieczność zmodyfikowania karmienia doustnego
u 19 dzieci (53%). U 12 pacjentów (33%) odstawiono karmienie doustne. Rehabilitacja
bez karmienia doustnego została zalecona u 13 pacjentów (36%), ogólna rehabilitacja
połykania ze stosowaniem karmienia doustnego u 11 dzieci (30%). Kompensacja z wykorzystaniem
różnych konsystencji pokarmu zastała wykorzystana u 9 pacjentów (25%),
kompensacja przez pozycjonowanie i zmodyfikowanie techniki karmienia została podjęta
u 16 dzieci (44%). Terapię zaburzeń karmienia zalecono u 8 dzieci (22%).
Wnioski. Metoda jest przydatna w zakresie identyfikowania i diagnozowania problemu
z połykaniem. VFSS pozwala na dokonanie wyboru właściwego leczenia i określenie
sposobu karmienia odpowiedniego względem różnych patofizjologicznych mechanizmów
zaburzeń połykania u dzieci.