Ada: Make-Believe Stories
PBN-AR
Instytucja
Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych (SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny z siedzibą w Warszawie)
Informacje podstawowe
Główny język publikacji
en
Czasopismo
Nabokov Online Journal
ISSN
1911-8422
EISSN
Wydawca
Social Sciences and Humanities Research Council
DOI
Rok publikacji
2014
Numer zeszytu
8
Strony od-do
1-14
Numer tomu
Identyfikator DOI
Liczba arkuszy
0.65
Autorzy
(liczba autorów: 1)
Streszczenia
Język
en
Treść
In his essay “Ada: Make-believe Stories” Mikołaj Wiśniewski (University of Social Sciences and Humanities, Poland) analyzes Ada’s peculiar merging of fantasy and reality, truth and fiction, which has prompted some critics to see Nabokov’s late masterpiece – with its linguistic charades, the parodying of literary genres, the radical undermining of the narrator’s reliability – as an overblown formal gimmick, a tour de force of postmodern indeterminacy. Wiśniewski sets Ada’s formal playfulness in the larger context of Nabokov’s life-long fascination with the problem of creative memory – of artistic remembrance which, as Ada herself puts it, always contains the subjective, distorting element of “otsiebiatina” (that which is added “oт себя” – “from oneself”), and thus forms the life-protecting, death-defying lie of art or imagination. In Ada, therefore, Nabokov seems to subscribe to the belief – expressed in one of Italo Calvino’s novels - that “literature’s worth lies in its power of mystification, in mystification it has its truth.”
Inne
System-identifier
IMPORT-ARTICLE-00017291