Aktywność fizyczna w procesie wspomagania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
PBN-AR
Instytucja
Wydział Pedagogiczny (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie)
Informacje podstawowe
Główny język publikacji
polski
Czasopismo
Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna (6pkt w roku publikacji)
ISSN
2353-7140
EISSN
2353-7159
Wydawca
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej
DOI
Rok publikacji
2017
Numer zeszytu
2/2(10/2)
Strony od-do
171-182
Numer tomu
5
Link do pełnego tekstu
Liczba arkuszy
0,75
Autorzy
(liczba autorów: 1)
Słowa kluczowe
polski
aktywność fizyczna
rozwój dzieci
specjalne potrzeby edukacyjne
niepełnosprawność
wspomaganie rozwoju
angielski
physical activity
child development
special educational needs
disability
supporting development
Open access
Tryb otwartego dostępu
Otwarte czasopismo
Wersja tekstu w otwartym dostępie
Wersja opublikowana
Licencja otwartego dostępu
Inna
Czas opublikowania w otwartym dostępie
Razem z publikacją
Data udostępnienia w sposób otwarty
Streszczenia
Język
angielski
Treść
Current educational law makes it possible for children with disabilities to be educated in special schools, integration schools and general schools. Regardless of the school system the children learn in, they need to be provided with individual and multi-specialist rehabilitation care to support their development. Supporting development is aimed at simulation of motor, cognitive, emotional and social development of a child. This may concern mainly motor development, polysensory stimulation, orientation, moving, self-care and functioning in the environment. It is generally known that since birth, physical activity is the most important stimulator of child development and, if a child is deprived of the ability to move (due to the disability or disorders), serious disturbances in all development areas is observed. Physical activity is essential to all humans and, in the case of children with development difficulties, it performs a therapeutic function. It also performs a development, adaptive, compensatory and corrective functions. Physical activity results in adaptations in the body, including adaptations observed in the muscular system, osteoarticular system, nervous system and the cardiorespiratory system, which are especially noticeable in the period of growth. The adaptive function consists in adaptation of human body to physical and social environment, whereas the compensatory function focuses on compensation for the negative effect of the contemporary life e.g. sedentary lifestyles of children and spending much time in front of computers. At each stage of human life, physical activity satisfies the natural need for movement, prevents from hypokinesia, gives satisfaction from physical exercise, and improves physical capacity and mental health, which helps improve health status. With respect to children with special educational needs, physical activity has a revalidation value since it offers opportunity for compensation for developmental deficits and social adaptation. Participation in physical education classes is not only an organized educational process through special rehabilitation effect oriented at multifaceted child development but the basis for development of other life-related skills. This subject area seems to be important from both individual and social standpoints, and contemporary schools should create situations to support development of children with development difficulties through sport and other forms of physical activity.
Cechy publikacji
Publikacja recenzowana
Inne
System-identifier
PX-5a548655d5de92aa62e715bc
CrossrefMetadata from Crossref logo
Cytowania
Liczba prac cytujących tę pracę
Brak danych
Referencje
Liczba prac cytowanych przez tę pracę
Brak danych