Analysis of the microstructure and selected properties of the aluminium alloys used in automotive air-conditioning systems
PBN-AR
Instytucja
Wydział Metali Nieżelaznych (Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie)
Informacje podstawowe
Główny język publikacji
EN
Czasopismo
Metals (30pkt w roku publikacji)
ISSN
2075-4701
EISSN
Wydawca
Multidisciplinary Digital Publishing Institute AG
DOI
Rok publikacji
2018
Numer zeszytu
1, art. no. 10
Strony od-do
1--15
Numer tomu
8
Link do pełnego tekstu
Identyfikator DOI
Liczba arkuszy
1.05
Autorzy
(liczba autorów: 4)
Pozostali autorzy
+ 2
Słowa kluczowe
EN
aluminium alloys
mechanical properties
heat treatment
SWAAT test
microstructure investigations
automotive air-conditioning system
Open access
Tryb otwartego dostępu
Otwarte czasopismo
Wersja tekstu w otwartym dostępie
Wersja opublikowana
Licencja otwartego dostępu
Creative Commons — Uznanie autorstwa
Czas opublikowania w otwartym dostępie
Razem z publikacją
Data udostępnienia w sposób otwarty
Streszczenia
Język
EN
Treść
The results of microstructure examinations and studies of selected mechanical properties of four aluminium alloys used in the production of automotive air-conditioning ducts (AA3103, AA5049, AA6060, AA6063) before and after the ASTM G85:A3 SWAAT Test (Sea Water Acetic Acid Test) for corrosion resistance are presented. Materials used for the manufacture of such components should be temperature stable, and therefore thermal resistance tests were carried out in a wide range of temperatures, i.e., −25 °C, 25 °C, 40 °C, 60 °C, 80 °C, 100 °C, 140 °C, 180 °C, and 220 °C. Annealing was performed for 72 h and 240 h, followed by cooling in water. The obtained results have proved that the non-precipitation-hardenable AA3103 and AA5049 alloys remain stable in the entire range of the investigated temperatures. The measured microhardness of these alloys was 43–46 HV0.1 for AA3103 and 56–64 HV0.1 for AA5049. The microhardness of the 6xxx series aluminium alloys was not stable in the investigated range of temperatures. The maximum was observed in the temperature range of 100–140 °C, which corresponded to the precipitation process of intermetallic phases, as further confirmed by microstructure observations. After the corrosion test, the mechanical properties and elongation decreased by about 5–20%.
Cechy publikacji
original article
peer-reviewed
Inne
System-identifier
idp:111490
CrossrefMetadata from Crossref logo
Cytowania
Liczba prac cytujących tę pracę
Brak danych
Referencje
Liczba prac cytowanych przez tę pracę
Brak danych