Heart is for Love: Cognitive Salience and Visual Metonymies in Comics
PBN-AR
Instytucja
Wydział Humanistyczny (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
Informacje podstawowe
Główny język publikacji
angielski
Czasopismo
The Comics Grid: Journal of Comics Scholarship
ISSN
EISSN
2048-0792
Wydawca
DOI
Rok publikacji
2018
Numer zeszytu
1
Strony od-do
1-19
Numer tomu
vol. 8
Identyfikator DOI
Liczba arkuszy
0,9
Autorzy
(liczba autorów: 1)
Słowa kluczowe
conceptual metonymy
conceptual proximity
cognitive semiotics
salience in metonymy
visual metonymy
Open access
Tryb otwartego dostępu
Otwarte czasopismo
Wersja tekstu w otwartym dostępie
Wersja opublikowana
Licencja otwartego dostępu
Creative Commons — Uznanie autorstwa
Czas opublikowania w otwartym dostępie
Razem z publikacją
Data udostępnienia w sposób otwarty
Streszczenia
Język
Treść
This article explores the role of conceptual proximity as a parameter of salience in visual metonymies. The study discusses visual metonymy as a type of conceptual metonymy understood as a way of referring to one concept (the target) via another concept (the vehicle; cf. Lakoff and Johnson 1980, Radden and Kövecses 1999). The vehicle and the target are connected through a contiguity relation salient in a given context. A formal framework is developed for describing such salient contiguities and the key hypothesis is that the salience effect is determined largely by the conceptual distance between the target and the vehicle within a network of available contiguity relations. For example, when a musical note (the vehicle) is used in graphic narrative to refer metonymically to a melody (the target), the note is selected for the vehicle, because there is low conceptual distance between the two concepts.
Inne
System-identifier
PX-5b62b286d5ded1b9535eb11c
CrossrefMetadata from Crossref logo
Cytowania
Liczba prac cytujących tę pracę
Brak danych
Referencje
Liczba prac cytowanych przez tę pracę
Brak danych