Podstawy i celowość badań i analiz hydroakustycznych pędników okrętowych.
PBN-AR
Instytucja
Centrum Techniki Okrętowej S.A. Zakład Badawczo-Rozwojowy
Informacje podstawowe
Główny język publikacji
polski
Czasopismo
Badania i Rozwój Młodych Naukowców w Polsce: Nauki Inżynieryjne i Techniczne.
ISSN
EISSN
Wydawca
DOI
URL
Rok publikacji
2017
Numer zeszytu
Cz. III
Strony od-do
23-29
Numer tomu
Link do pełnego tekstu
Identyfikator DOI
Liczba arkuszy
Autorzy
(liczba autorów: 1)
Słowa kluczowe
pędnik,
hydroakustyka,
urn,
badania modelowe,
cfd
Open access
Tryb otwartego dostępu
Wersja tekstu w otwartym dostępie
Licencja otwartego dostępu
Czas opublikowania w otwartym dostępie
Data udostępnienia w sposób otwarty
Streszczenia
Język
Treść
Odpowiednie regulacje i wytyczne projektowe powinny opierać się na lepszym poznaniu wpływu hałasu na ekosystem morski. Problem badawczy polegający na rozpoznaniu źródeł hałasu został rozwiązywany stosunkowo niedawno. Do tej pory zostały wydane zalecenia i normy dotyczące ograniczenia emisji hałasu podwodnego (ang. Underwater Radiated Noise - URN) przez niektóre rodzaje statków, ale relacja między transportem morskim, jako grupą ruchomych źródeł hałasu, a ich wpływem na emisję hałasu podwodnego nie została oceniona jednoznacznie. Niezbędne do tego jest posiadanie modelu oceny tła hałasu, opierającego się na właściwym opisie emitowanego przez statek hałasu podwodnego, zjawiska propagacji dźwięków podwodnych, a także należy wziąć pod uwagę informacje o transporcie morskim za pośrednictwem danych AIS (ilość statków w danym obszarze morskim, prędkość, rodzaj statków i warunki pracy, położenie, kurs). Śruby napędowe, a szczególnie te, na których występuje zjawisko kawitacji, mogą być głównym źródłem URN statku. Należy również wziąć pod uwagę względne znaczenie hałasu śruby w stosunku do wewnętrznych źródeł hałasu statku, takich jak maszynownia, dla różnych warunków pracy. Obecnie nabywa się coraz lepsze umiejętności do przewidywania tego źródła hałasu, m.in. za pomocą prób modelowych oraz dzięki metodom numerycznym, które jednak nadal wymagają rozwoju w tym kierunku.
Inne
System-identifier
PX-5ac36042d5de02764dc40c8b