Physical fitness as part of the health and well-being of students participating in physical education lessons indoors and outdoors
PBN-AR
Instytucja
Wydział Kultury Fizycznej (Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku)
Informacje podstawowe
Główny język publikacji
angielski
Czasopismo
International Journal of Environmental Research and Public Health
ISSN
1660-4601
EISSN
Wydawca
MDPI AG
DOI
URL
Rok publikacji
2020
Numer zeszytu
1
Strony od-do
art. nr 309, s. [1-14]
Numer tomu
17
Identyfikator DOI
Liczba arkuszy
Słowa kluczowe
angielski
Natural environment
Outdoor and indoor physical education (PE) lessons
Physical activity (PA) physical fitness
Children aged 10-13
Test
polski
Dziecko 10-13 r.ż
Uczniowie szkół podstawowych (kl. 5-6)
Środowisko człowieka
Lekcja wf
Lekcja wf w terenie
Sprawność fizyczna
Zdrowie
Międzynarodowy Kwestionariusz Aktywności Fizycznej
Aktywność fizyczna
Open access
Tryb otwartego dostępu
Otwarte czasopismo
Wersja tekstu w otwartym dostępie
Wersja opublikowana
Licencja otwartego dostępu
Creative Commons — Uznanie autorstwa
Czas opublikowania w otwartym dostępie
Razem z publikacją
Data udostępnienia w sposób otwarty
2020-01-01
Streszczenia
Język
angielski
Treść
The analysis of existing information on physical activity and fitness as elements of health and well-being reveals that they are achieved particularly effectively in contact with nature. Physical education lessons outdoors, as a form of healthy training, have been performed in numerous countries for years, providing a response to the traditional indoor model of this kind of education. The purpose of this paper is to clarify the relationship between the participation of students in outdoor and indoor lesson activities and the change in their physical fitness. 220 students participated in an experimental study. The experimental group, which did exercise usually in open spaces, included 49 boys and 54 girls. The control group, which exercised inside school, consisted of 63 boys and 54 girls. The study period lasted two years and involved the fifth and sixth form of primary school. Experimental group subjects were 11.26 years old (±0.32) during the initial test, and the control group individuals were 11.28 years (±0.32). During the final test, the average ages of experimental group subjects was 12.96 years (±0.32), and 12.98 years (±0.32) in the control group. The International Physical Activity Test was applied in the study. The differences between the levels of particular components of physical fitness were not statistically significant during the initial measurement (p-values ranged from p = 0.340 to p = 0.884). After two years of outdoor physical education lessons, there was revealed a considerable increase in the speed, jumping ability, and aerobic endurance of the students. Statistically significant differences were observed in these three tests, including running speed (p = 0.001), legs power (p = 0.001), and endurance (p = 0.000). The findings encourage one to continue pedagogical experiments regarding physical activity in outdoor natural environments.
Cechy publikacji
oryginalny artykuł naukowy
Inne
System-identifier
PX-5e450592d5deb4aa4ae0b19b
CrossrefMetadata from Crossref logo
Cytowania
Liczba prac cytujących tę pracę
Brak danych
Referencje
Liczba prac cytowanych przez tę pracę
Brak danych