Barwy melancholii w "Effi Briest" - czyli Theodor Fontane według Cranacha
PBN-AR
Instytucja
Wydział Filologiczny (Uniwersytet Opolski)
Książka
Tytuł książki
Theodor Fontane w świetle faktów i interpretacji
Data publikacji
2017
ISBN
978-83-62571-96-3
Wydawca
Quaestio
Publikacja
Główny język publikacji
pl
Tytuł rozdziału
Barwy melancholii w "Effi Briest" - czyli Theodor Fontane według Cranacha
Rok publikacji
2017
Strony (od-do)
193-210
Numer rozdziału
Identyfikator DOI
Liczba arkuszy
0.85
Hasło encyklopedyczne
Autorzy
(liczba autorów: 1)
Słowa kluczowe
pl
Fontane
"Effi Briest"
czerwona melancholia
Cranach
en
Fontane
"Effi Briest"
red melancholy
Cranach
Konferencja
Indeksowana w Scopus
nie
Indeksowana w Web of Science Core Collection
nie
Liczba cytowań z Web of Science Core Collection
Nazwa konferencji (skrócona)
Nazwa konferencji
Theodor Fontane - dzieło i jego polska recepcja
Początek konferencji
2014-04-09
Koniec konferencji
2014-04-10
Lokalizacja konferencji
Wrocław
Kraj konferencji
PL
Lista innych baz czasopism i abstraktów w których była indeksowana
Streszczenia
Język
en
Treść
This article deals with a few parallels between the storyline of Fontane’s heroine, Effi Briest, and the famous Lucas Cranach’s painting, the Melancholy, which presents a symbolic female figurę dressed in red with an allegoric setting of pleasure and damnation. Both cases correspond with the rigorous protestant view of life suggesting close connection between sensual joy and the mortal sin of melancholy: the German Madame Bovary follows the same evolution as that indicated by Cranach’s allegory, she goes her tragic way from the rednessof love-affair through the melancholie experience to the blackness of social damnation and, ultimately, death. The religious notions of resignation and eschatological fear are still vivid in a rather modem novel of the Prussian writer.
Inne
System-identifier
UO07ad22af35dc49589d99bf18fe487874