×

Serwis używa ciasteczek ("cookies") i podobnych technologii m.in. do utrzymania sesji i w celach statystycznych. • Ustawienia przeglądarki dotyczące obsługi ciasteczek można swobodnie zmieniać. • Całkowite zablokowanie zapisu ciasteczek na dysku komputera uniemożliwi logowanie się do serwisu. • Więcej informacji: Polityka cookies OPI PIB

×

Regulamin korzystania z serwisu PBN znajduję się pod adresem: Regulamin serwisu

Szukaj wśród:
Dane publikacji

Corruption in Nigeria: bane to an effective realization of social studies educational objectives at the basic level of education

Artykuł
Czasopismo : Społeczeństwo i Rodzina   Tom: 53, Zeszyt: 4, Strony: 71-92
Ayotunde Adebayo [1] , Alex Friday Obaje [1]
  • [1]
    Department of Arts and Social Sciences Education, University of Lagos (Nigeria)
2017-12-31 angielski
Liczba arkuszy: 1
Cechy publikacji
-
  • Oryginalny artykuł naukowy
  • Zrecenzowana naukowo
Tłumaczenie tytułu
-
Korupcja w Nigerii: zmora dla skutecznej realizacji celów kształcenia w zakresie wiedzy o społeczeństwie na podstawowym poziomie edukacji
Dyscypliny naukowe
-
Pedagogika , Socjologia
Słowa kluczowe
-
Abstrakty ( angielski )
-
Corruption in Nigerian institutions is a cankerworm which has eaten deep into the fabric of both the environment of teachers and the pupils at the basic educational level. Social studies education is the vehicle through which the desired culture, values and norms of the society are inculcated to the youth. Social studies education is also an appreciation of cultural heritage. The paper examines corruption in Nigeria as bane to an effective realization of social studies educational objectives at the basic level of education. The target population comprised all the basic schools in Ikeja Local Government Area, Lagos State, and the sample comprised 120 primary and junior secondary school teachers. These teachers were selected using purposive sampling technique. The findings showed that corruption in Nigeria is a problem to the realization of these objectives because it destroyed the values and norms of the society. The research revealed that Nigerian society encourages corrupt practices and this is high at the basic educational level. Greediness, poor reward system, wrong home training, peer influence and poor condition of service tend to cause corruption. Teachers encourage corruption through extortion, acceptance of gift items, bribery, and favoritism. Nigerian government should intensify effort to address the issue of corruption which has become endemic in the institutions of learning, especially at the basic educational level.
Abstrakty ( polski )
-
Korupcja w nigeryjskich instytucjach jest niczym gąsienica, która wgryzła się głęboko w tkankę tak środowiska nauczycieli, jak i uczniów na podstawowym poziomie edukacji. Kształcenie w zakresie wiedzy o społeczeństwie stanowi sposób, dzięki któremu pożądana kultura, wartości i normy społeczne wpajane są młodzieży. Kształcenie w zakresie wiedzy o społeczeństwie jest też wyrazem uznania dla dziedzictwa kulturowego. W niniejszym artykule podjęto kwestię korupcji w Nigerii będącą zmorą dla skutecznej realizacji celów kształcenia w zakresie wiedzy o społeczeństwie na podstawowym poziomie edukacji. Docelowa grupa obejmowała wszystkie szkoły podstawowe i gimnazjalne w obszarze samorządowym miasta Ikeja, będącym stolicą stanu Lagos, a próbę badawczą stanowiło 120 nauczycieli. Dobór próby był celowy. Uzyskane wyniki pokazują, że korupcja w Nigerii stanowi problem dla realizacji wspomnianych celów kształcenia, gdyż zniszczyła wartości i normy społeczne. Badanie ujawniło, że społeczeństwo nigeryjskie zachęca do praktyk korupcyjnych, które są powszechne na podstawowym poziomie edukacji. Wśród czynników wpływających na korupcję należy uznać zachłanność, marny system nagród, niewłaściwe wychowanie wyniesione z domu, wpływ rówieśników i słabą jakość usług. Nauczyciele sprzyjają korupcji poprzez wyłudzenia, przyjmowanie podarunków, przekupstwo i kumoterstwo. Rząd nigeryjski powinien zintensyfikować wysiłki w celu rozwiązania problemu korupcji, która rozpowszechniła się w instytucjach oświatowych, zwłaszcza na podstawowym poziomie edukacji.
Pełny tekst
-
  1. Rodzaj tekstu: Ostateczna wersja wydawcy
  2. Licencja: Creative Commons BY 3.0 PL
  3. Pliki
    1. SiR_53_05.pdf, 208 kB Pobierz plik
Bibliografia
-
  1. Dike V., The philosophy of transforming Nigeria into a corrupt-free society: are the probes the solution?, http://www.nigeriaworld.com/feature/article/corruption.html (4 January 2017).
  2. Edenyang D., Usang E., The roles of social studies education in stemming corruption for national transformation in Nigeria, “British Journal of Arts and Social Sciences” 2012, vol. 9, no. 1, p. 97–101.
  3. Erard B., A critical review of the empirical research on Canadian tax compliance, paper prepared for the Technical Committee on Business Taxation, Carleton University, Ottawa 1997.
  4. Ezegbe B.N., Eskay M., Anyanwu J., Abiogu G.C., Role of Social Studies Education in citizenship training: implication for national development, “International Journal of Scientific Research” 2014, vol. 3, no. 8, p. 54–58.
  5. Federal Republic of Nigeria, National policy on education, Nigerian Educational Research and Development Council, Lagos 2004.
  6. Ndan Danladi E., Social studies perspectives in Nigeria, vol. 1, Rex Charles and Patrick, Anambra State 2005.
  7. Nnjoku F., Effects of corruption and sustainability of democracy, M.Ed. dissertation proposal submitted to the School of Postgraduate Studies, University of Lagos, Lagos 2011.
  8. Olatunde F.A., Obaje A.F., Adebayo A., Student’s perception of character education and social values for greater productivity in Social Studies Education, “Nigerian Journal of Social Studies” 2016, vol. 19, no. 2, p. 50–66.
  9. Osakwe E., Social studies and politics in Nigeria: some developmental concerns, in: idem (ed.), Social studies and integrated national development in Nigeria, Kraft Books, Ibadan 2012, p. 256–269.
  10. Reuben O.I., Corruption and sustainability of democracy in Nigeria, “Journal of Social Studies Association of Nigeria” 2005, vol. 8, no. 1, p. 199–202.
  11. Reuben O.I., The place of Social Studies Education in fighting corruption for national transformation in Nigeria, “African Review of Arts, Social Sciences and Education” 2013, vol. 2, no. 1, p. 133–147.
  12. Shleifer A., Vishny R.W., Corruption, “The Quarterly Journal of Economics” 1993, vol. 108, no. 3, p. 599–617.
  13. Yusif M., Causes and effects of corruption on society development, paper presented at a seminar organized by the Code of Conduct Bureau, Bayero University, Kano, 14 November 2000.
Zacytuj dokument
-