W związku z pracami technicznymi środowisko testowe PBN Alpha będzie niedostępne 17.06.2024 r. w godz. 9:00-15:00.
Za utrudnienia przepraszamy!
W związku z pracami technicznymi środowisko testowe PBN Alpha będzie niedostępne 17.06.2024 r. w godz. 9:00-15:00.
Za utrudnienia przepraszamy!
W dniu 24 maja została wdrożona nowa wersja Profilu Instytucji (PI), która umożliwia importerom publikacji raportowanie publikacji niezgłaszanych do ewaluacji oraz zarządzanie nimi. Wdrożenie zostało przeprowadzone zarówno na środowisku produkcyjnym, jak i testowym PBN Alpha.
Nagranie wideo przedstawiające zasady działania nowego PI jest dostępne pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=6377EkenrNw&ab_channel=O%C5%9BrodekPrzetwarzaniaInformacji-Pa%C5%84stwowyInstytutBadawczy
Strony pomocy dotyczące nowego PI są dostępne pod adresem: https://pbn.nauka.gov.pl/centrum-pomocy/baza-wiedzy-kategoria/profil-instytucji-w-pbn/
W odniesieniu do REST API należy podkreślić, że zostały zachowane wszystkie dotychczasowe końcówki. W kolejnych wdrożeniach będą udostępniane dodatkowe końcówki REST API do sprawozdawania danych publikacji niezgłaszanych do ewaluacji.
Od 21 maja będzie wdrażana nowa wersja Profilu Instytucji (PI). Wdrożenie zakończy się najpóźniej 24 maja. W tym okresie środowisko produkcyjne PBN będzie niedostępne. Wyłączenie środowiska na ten okres jest niezbędne do poprawnej i kompletnej migracji danych z obecnej wersji PI.
Celem wdrożenia jest umożliwienie importerom publikacji raportowania publikacji niezgłaszanych do ewaluacji oraz zarządzanie nimi.
Oprócz migracji wdrożenie obejmie:
W odniesieniu do REST API należy podkreślić, że zostaną zachowane wszystkie dotychczasowe końcówki.
Wraz z wdrożeniem będą udostępnione strony pomocy oraz film instruktażowy dotyczący zarządzania publikacjami w nowym PI.
Termin wdrożenia środowiska testowego PBN Alpha zostanie przekazany w osobnym komunikacie.
Za utrudnienia przepraszamy
Zgodnie z wymaganiami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego do Profilu Instytucji (PI) powinny być sprawozdawane wszystkie publikacje naukowe uczelni i instytutów – zarówno te, które są przekazywane do ewaluacji jakości działalności naukowej, jak i pozostałe. Stanowisko Ministerstwa dostępne jest pod adresem: https://polon.nauka.gov.pl/aktualnosci/493869.
W PBN zostaną wprowadzone odpowiednie zmiany, których celem jest spełnienie wymagań Ministerstwa. Nowe funkcjonalności pozwolą importerom publikacji na raportowanie publikacji niezgłaszanych do ewaluacji oraz zarządzanie nimi. Razem z nowymi funkcjonalnościami PI uzyska nową szatę graficzną.
Zmiany w PI będą wdrożone w taki sposób, aby uniknąć niepotrzebnej pracy importerów publikacji. Zostanie zachowany dotychczasowy sposób sprawozdawania danych na potrzeby ewaluacji, zarówno poprzez aplikację internetową, jak i API. Wszystkie dane publikacji zaraportowane do tej pory przez importerów będą automatycznie przeniesione do nowego PI.
Wdrożenie nowego PI nastąpi w maju br. i zajmie kilka dni. W tym czasie system PBN będzie niedostępny dla użytkowników. Po określeniu dokładnego terminu wdrożenia zostanie on niezwłocznie opublikowany.
Wraz z wdrożeniem zostaną udostępnione strony pomocy oraz materiały instruktarzowe (nagrania wideo) dotyczące zarządzania publikacjami w nowym PI.
Zmiany dotyczące sprawozdawczości w PBN przyniosą korzyści społeczności akademickiej. Wszystkie publikacje zaraportowane do PI będą automatycznie przesyłane do systemu Ludzie Nauki i prezentowane w profilach poszczególnych naukowców. Ponadto, szerszy zakres danych przekazywanych do PBN pozwoli na prowadzenie pełniejszych kwerend bibliograficznych w tym systemie.
W dniu 29.02.2024 r. zaktualizowano system PBN 2.0 do wersji 24.2.1
Zablokowana została edycja danych publikacyjnych zawartych w Profilach Autorów (PA). Użytkownicy nie mogą dodawać, aktualizować oraz usuwać publikacji w PA.
Więcej informacji o zmianach w PA można znaleźć pod adresem: https://pbn.nauka.gov.pl/centrum-pomocy/przeniesienie-profilu-autora-z-pbn-do-ludzi-nauki.
W związku z wdrażaniem nowej wersji systemu w dniu 29.02.2024 r. w godz. 9.00-13.00 PBN (środowisko produkcyjne oraz środowisko testowe PBN Alpha) będzie niedostępna.
Za utrudnienia przepraszamy!
Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy przygotowuje na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego serwis Ludzie Nauki, który będzie największą bazą wiedzy o polskiej nauce. W serwisie będą dostępne profile naukowców, zawierające kompleksowe informacje o przebiegu kariery naukowej oraz dorobku naukowym, w tym o dorobku publikacyjnym. Więcej informacji o serwisie Ludzie Nauki można znaleźć pod adresem: https://ludzie.nauka.gov.pl/#o-projekcie.
Decyzją Ministerstwa dane publikacyjne zawarte w Profilach Autorów PBN będą migrowane do Ludzi Nauki. Aby zapewnić kompletność i stabilność danych w tym procesie, PBN przestanie umożliwiać ich edycję z dniem 29 lutego br. – użytkownicy nie będą mogli dodawać, aktualizować oraz usuwać publikacji w PA.
Profile Autorów wraz z ich zawartością pozostaną widoczne dla użytkowników PBN do czasu zakończenia migracji. Po przeprowadzeniu tego procesu Profile Naukowców w Ludziach Nauki przejmą role pełnione do tej pory przez Profile Autorów. W konsekwencji Profile Autorów nie będą dłużej prezentowane w PBN.
Jesteśmy przekonani, że migracja danych z Profilów Autora do Ludzi Nauki przyniesie Państwu korzyści, które będą wynikać z możliwości zarządzania jednym kontem, zawierającym komplementarne informacje o Państwa osiągnięciach naukowych.
Zespół PBN
W dniu 15.01.2024 r. została dodana możliwość filtrowania według zakresu lat dla końcówki https://pbn.nauka.gov.pl/api/#/search-controller/publicationsUsingPOST
W związku z pracami modernizacyjnymi Polskiej Bibliografii Naukowej planowane są zmiany dotyczące sposobu logowania i rejestracji do systemu.
Z końcem roku (grudzień 2024 r.) uwierzytelnianie użytkowników w systemie PBN będzie odbywać się wyłącznie poprzez Moduł Centralnego Logowania (MCL), dostępny pod adresem https://mcl.opi.org.pl. MCL jest usługą umożliwiającą jednorazowe logowanie się do wszystkich systemów OPI-PIB, w tym do PBN. Tym samym nie będzie możliwe zalogowanie się do PBN za pomocą dotychczasowej strony służącej do uwierzytelniania użytkowników: https://pbn.nauka.gov.pl/auth/login.
W przypadku braku konta w MCL prosimy o jego założenie, a następnie powiązanie z kontem PBN. Instrukcję zakładania konta MCL można znaleźć pod linkiem: https://radon.nauka.gov.pl/pomoc/knowledge-base/zakladanie-konta-w-module-centralnego-logowania-mcl. Instrukcja łączenia konta PBN i MCL jest natomiast dostępna pod adresem: https://pbn.nauka.gov.pl/centrum-pomocy/baza-wiedzy/logowanie-z-opi-pib.
W III kwartale 2024 r. system PBN będzie wymagał rejestracji w MCL oraz połączenia kont PBN-MCL podczas aktualizacji hasła do systemu.
Jednocześnie pragniemy poinformować, że rejestracja nowych użytkowników PBN w II kwartale 2024 r. będzie odbywać się wyłącznie za pośrednictwem MCL.
Dokładne terminy wprowadzenia zmian w metodach rejestracji i uwierzytelniania w PBN będą przekazywane w kolejnych wpisach.
W dniu 15.01.2024 r. o godz. 9:30-9:45 nastąpi przerwa techniczna w działaniu API.
Za niegodności przepraszamy!
Zespół PBN
W dniu 12.12.2023 r. zaktualizowano system PBN 2.0 do wersji 23.12.1
Wdrożono wykaz czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych z dnia 03.11.2023 r. Wykaz jest dostępny na stronie MEiN pod adresem: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/komunikat-ministra-edukacji-i-nauki-z-dnia-03-listopada-2023-r-o-zmianie-i-sprostowaniu-komunikatu-w-sprawie-wykazu-czasopism-naukowych-i-recenzowanych-materialow-z-konferencji-miedzynarodowych
Została zaktualizowana klasyfikacja dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych – z klasyfikacji usunięto dyscyplinę „ochrona dziedzictwa i konserwacja zabytków” (kod 211).
UWAGA! W związku z wdrażaniem nowej wersji systemu w dniu 12.12.2023 r. w godz. 9.00-13.00 system PBN (środowisko produkcyjne oraz środowisko testowe PBN Alpha) będzie niedostępny. Za utrudnienia przepraszamy!
W dniu 06.12.2023 r. została zdjęta blokada uniemożliwiająca edycję w Profilu Instytucji oświadczeń, które dotyczą publikacji z 2017 r.
W dniu 06.12.2023 r. o godz. 9:15-9:30 nastąpi przerwa techniczna w działaniu Profilu Instytucji i API.
Za niegodności przepraszamy!
Zespół PBN
W dniu 17.11.2023 została udostępniona nowa funkcjonalność API. Za pomocą końcówki /v1/person/polon/{uid} jest obecnie możliwe wyszukiwanie metadanych osób nie tylko po UID przypisanym w systemie POL-on do pracownika, ale również po UID przypisanym w tym systemie do doktoranta.
UWAGA! W związku z wdrażaniem nowej wersji systemu w dniu 26.10.2023 r. w godz. 9.00-13.00 system PBN (środowisko produkcyjne oraz środowisko testowe PBN Alpha) będzie niedostępny. Za utrudnienia przepraszamy!
W dniu 12.10.2023 r. zaktualizowano system PBN 2.0 do wersji 23.10.1
Najważniejsze modyfikacje/funkcjonalności wprowadzone we wdrożeniu to:
Najważniejsze modyfikacje API:
UWAGA! W związku z wdrażaniem nowej wersji systemu w dniu 12.10.2023 r. w godz. 9.00-13.00 system PBN (środowisko produkcyjne oraz środowisko testowe PBN Alpha) będzie niedostępny. Za utrudnienia przepraszamy!
W związku z wdrażaniem nowej wersji systemu w dniu 27.09.2023 r. w godz. 9.00-13.00 system PBN (środowisko produkcyjne oraz środowisko testowe PBN Alpha) będzie niedostępny.
Za utrudnienia przepraszamy!
W dniu 31.08.2023 r. w module PBN 2.0 wdrożono wykaz czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych z dnia 17.07.2023 r. Wykaz jest dostępny na stronie MEiN pod adresem:
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/komunikat-ministra-edukacji-i-nauki-z-dnia-17-lipca-2023-r-w-sprawie-wykazu-czasopism-naukowych-i-recenzowanych-materialow-z-konferencji-miedzynarodowych