Przejdź do treści Przejdź do głównej nawigacji Przejdź do stopki

Aktualności

Wdrożenie wersji 24.12.1

Wdrożenie wersji 24.10.2

1.Wyłączenie możliwości aktualizacji hasła bezpośrednio w systemie PBN. Zmiana jest kolejnym etapem prac związanych ze zmianami w sposobie autentykacji w systemie PBN oraz częścią modernizacji PBN. Zgodnie z nową procedurą zmiana hasła wymaga posiadania konta lub założenia nowego konta w Module Centralnego Logowania (MCL) OPI PIB.

Nowo zarejestrowani użytkownicy PBN mogą się logować do systemu wyłącznie za pośrednictwem MCL („Zaloguj z MCL”).

Więcej informacji o zmianach w procedurze autentykacji w systemie PBN można znaleźć pod adresem: https://pbn.nauka.gov.pl/centrum-pomocy/planowane-zmiany-w-logowaniu-i-rejestracji-do-systemu-pbn

    2. Wdrożenie możliwości generowania raportów xlsx z Profilu Instytucji z zakładek: Publikacje, Ewaluacja oraz Pracownicy.

    3. Zamknięto Profil Autora. Zgodnie z komunikatem opublikowanym w dniu 16.02.2024 r.: https://pbn.nauka.gov.pl/centrum-pomocy/przeniesienie-profilu-autora-z-pbn-do-ludzi-nauki/ dane publikacyjne zawarte w Profilach Autorów PBN zostały zmigrowane do Ludzi Nauki. Od tego momentu Profile Naukowców w Ludziach Nauki przejęły role pełnione do tej pory przez Profile Autorów.

    Wyłączenie możliwości aktualizacji hasła bezpośrednio w systemie PBN

    Wdrożenie wersji 24.10.1

    Najważniejsze modyfikacje/funkcjonalności wprowadzone we wdrożeniach:

    • uzupełnienie identyfikatora ministerialnego (MNISW ID) wydawnictwa w rekordzie rozdziału w publikacjach w Profilu Instytucji,
    • dodanie języka ugaryckiego oraz języka syryjskiego w interfejsie użytkownika w formularzu dodawania publikacji,
    • usuwanie zbędnych spacji w tytułach publikacji na listach publikacji w Profilu Instytucji,
    • uzupełnienie punktacji konferencji w 2024 roku,
    • zmiana walidacji umożliwiająca usuwanie z repozytorium publikacji, która uprzednio została usunięta z Profilu Instytucji,
    • usunięcie wyświetlania zdublowanych obiektów połączonych z publikacją w sekcji Połączenia w repozytorium.

    Najważniejsze modyfikacje API:

    • wdrożenie końcówki umożliwiającej pobranie strony z publikacjami z Profilu Instytucji (/v2/institution-profile/publications),
    • wdrożenie końcówki umożliwiającej usunięcie publikacji, wskazanych identyfikatorami objectId, z Profilu Instytucji w ramach instytucji zalogowanego użytkownika (/v2/institution-profile/publications/id),
    • wdrożenie końcówki umożliwiającej usunięcie publikacji, wskazanych identyfikatorami uuid, z Profilu Instytucji w ramach instytucji zalogowanego użytkownika (/v2/institution-profile/publications/uuid).

    Rozwijaj z nami PBN! Dołącz do naszego zespołu!

    Znasz system Polska Bibliografia Naukowa (PBN)? Chcesz mieć realny wpływ na jego dalszy rozwój? Ruszyła rekrutacja na stanowisko analityk/analityczka w roli właściciela produktu (Product Ownera).

    Zapraszamy do współpracy osoby, które mają doświadczenie w korzystaniu z systemu PBN od strony użytkownika, znają mocne i słabe strony tego narzędzia oraz mają wizję jego dalszego rozwoju.

    Mile widziane osoby z umiejętnościami analitycznymi, także bez udokumentowanego doświadczeniem na stanowisku analityka.

    Wyślij CV na adres kariera@opi.org.pl i razem z nami rozwijaj PBN! Szczegóły ogłoszenia tutaj: https://bip2.opi.org.pl/opi/oferty-pracy/2024/18632,Analityk-ProjektantAnalityczka-Projektantka-doswiadczony-starszy-specjalista-dos.html

    Wdrożenie wersji 24.8.1

    W dniu 07.08.2024 r. zaktualizowano system PBN 2.0 do wersji 24.8.1

    Wprowadzono zmiany w sposobie rejestracji użytkowników w systemie PBN. Zgodnie z nową procedurą rejestracja wymaga posiadania konta w Module Centralnego Logowania (MCL) OPI PIB.

    Nowo zarejestrowani użytkownicy PBN mogą się logować do systemu wyłącznie za pośrednictwem MCL („Zaloguj z MCL”).

    Więcej informacji o planowanych zmianach w procedurze autentykacji w systemie PBN można znaleźć pod adresem: https://pbn.nauka.gov.pl/centrum-pomocy/planowane-zmiany-w-logowaniu-i-rejestracji-do-systemu-pbn

    Wdrożenie wykazu czasopism i końcówek API

    • aktualizacja punktacji i dyscyplin przypisanych do czasopism zgodnie z komunikatem Ministra Nauki z dnia 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych czasopism z dnia 5 stycznia 2024 r.
    • wdrożenie końcówki umożliwiającej dodanie publikacji do Repozytorium bez jednoczesnego dodawania publikacji do Profilu Instytucji (/v1/repositorium/publications),
    • wdrożenie końcówki umożliwiającej eksport publikacji z Repozytorium bez dołączania oświadczenia do zakładki Publikacje w Profilu Instytucji (/v1/repositorium/export/institution-profile).

    Wdrożenie nowej wersji Profilu Instytucji – materiały instruktażowe

    W dniu 24 maja została wdrożona nowa wersja Profilu Instytucji (PI), która umożliwia importerom publikacji raportowanie publikacji niezgłaszanych do ewaluacji oraz zarządzanie nimi. Wdrożenie zostało przeprowadzone zarówno na środowisku produkcyjnym, jak i testowym PBN Alpha.

    Nagranie wideo przedstawiające zasady działania nowego PI jest dostępne pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=6377EkenrNw&ab_channel=O%C5%9BrodekPrzetwarzaniaInformacji-Pa%C5%84stwowyInstytutBadawczy

    Strony pomocy dotyczące nowego PI są dostępne pod adresem: https://pbn.nauka.gov.pl/centrum-pomocy/baza-wiedzy-kategoria/profil-instytucji-w-pbn/

    W odniesieniu do REST API należy podkreślić, że zostały zachowane wszystkie dotychczasowe końcówki. W kolejnych wdrożeniach będą udostępniane dodatkowe końcówki REST API do sprawozdawania danych publikacji niezgłaszanych do ewaluacji.

    Wdrożenie nowej wersji Profilu Instytucji – wyłączenie środowiska produkcyjnego

    Od 21 maja będzie wdrażana nowa wersja Profilu Instytucji (PI). Wdrożenie zakończy się najpóźniej 24 maja. W tym okresie środowisko produkcyjne PBN będzie niedostępne. Wyłączenie środowiska na ten okres jest niezbędne do poprawnej i kompletnej migracji danych z obecnej wersji PI. 

    Celem wdrożenia jest umożliwienie importerom publikacji raportowania publikacji niezgłaszanych do ewaluacji oraz zarządzanie nimi.  

    Oprócz migracji wdrożenie obejmie:

    • nowe funkcjonalności do raportowania i zarządzania publikacjami niezgłaszanymi do ewaluacji, 
    • zmianę szaty graficznej PI. 

    W odniesieniu do REST API należy podkreślić, że zostaną zachowane wszystkie dotychczasowe końcówki. 

    Wraz z wdrożeniem będą udostępnione strony pomocy oraz film instruktażowy dotyczący zarządzania publikacjami w nowym PI. 

    Termin wdrożenia środowiska testowego PBN Alpha zostanie przekazany w osobnym komunikacie. 

    Za utrudnienia przepraszamy 

    Planowane zmiany w Profilu Instytucji

    Zgodnie z wymaganiami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego do Profilu Instytucji (PI) powinny być sprawozdawane wszystkie publikacje naukowe uczelni i instytutów – zarówno te, które są przekazywane do ewaluacji jakości działalności naukowej, jak i pozostałe. Stanowisko Ministerstwa dostępne jest pod adresem: https://polon.nauka.gov.pl/aktualnosci/493869.

    W PBN zostaną wprowadzone odpowiednie zmiany, których celem jest spełnienie wymagań Ministerstwa. Nowe funkcjonalności pozwolą importerom publikacji na raportowanie publikacji niezgłaszanych do ewaluacji oraz zarządzanie nimi. Razem z nowymi funkcjonalnościami PI uzyska nową szatę graficzną.

    Zmiany w PI będą wdrożone w taki sposób, aby uniknąć niepotrzebnej pracy importerów publikacji. Zostanie zachowany dotychczasowy sposób sprawozdawania danych na potrzeby ewaluacji, zarówno poprzez aplikację internetową, jak i API. Wszystkie dane publikacji zaraportowane do tej pory przez importerów będą automatycznie przeniesione do nowego PI.

    Wdrożenie nowego PI nastąpi w maju br. i zajmie kilka dni. W tym czasie system PBN będzie niedostępny dla użytkowników. Po określeniu dokładnego terminu wdrożenia zostanie on niezwłocznie opublikowany.

    Wraz z wdrożeniem zostaną udostępnione strony pomocy oraz materiały instruktarzowe (nagrania wideo) dotyczące zarządzania publikacjami w nowym PI.

    Zmiany dotyczące sprawozdawczości w PBN przyniosą korzyści społeczności akademickiej. Wszystkie publikacje zaraportowane do PI będą automatycznie przesyłane do systemu Ludzie Nauki i prezentowane w profilach poszczególnych naukowców. Ponadto, szerszy zakres danych przekazywanych do PBN pozwoli na prowadzenie pełniejszych kwerend bibliograficznych w tym systemie.